Serwis i sprzedaż to czynniki, które w dużym stopniu wpływają na przetrwanie restauracji. Profesjonalny serwis wzmacnia sprzedaż i ją uwiarygodnia. Większość kelnerów nie sprzedaje, ponieważ nie wie, jak to robić. A mówiąc dosadniej: nikt im nie pokazał, jak mają to robić. To normalne, że unikamy tego, na czym się nie znamy, w obawie przed śmiesznością i byciem ocenianym. Niechętnie rekomendujemy, ponieważ boimy się, że gość będzie nas postrzegał jako osobę nachalną. Inną przyczyną jest błędne stawianie znaku równości między upsellingiem a agresywną sprzedażą. Upselling to przewidywanie, czym gość mógłby być zainteresowany, i oferowanie mu tego. Przez aktywne rekomendowanie pokazujemy większą atencję. Gość obsłużony przez wykwalifikowanego i empatycznego kelnera chętnie skorzysta z jego rekomendacji. Dlatego warto prowadzić regularne szkolenia sprzedażowe i z wiedzy o produkcie, które pozwolą poczuć się pewniej pracownikom i znacząco zwiększyć wpływy restauracji ze sprzedaży.
TRZY GŁÓWNE ZALETY UPSELLINGU:
- Podwyższa rachunek, czyli potencjalnie zwiększa napiwek.
- Poprawia jakość obsługi.
- Usprawnia obsługę i oszczędza czas.
Jak sprzedawać więcej wina?
Istnieją przynajmniej cztery okazje, kiedy można sprzedać wino do jednego stolika: na aperitif, do przystawek, do dania głównego, do deserów / serów. Oto kilka rad, jak je najlepiej wykorzystać.
- Proponuj zamówienie całej butelki dla stolika, przy którym więcej niż jedna osoba zamawia to samo wino na kieliszki.
- Przy zbieraniu ze stolika brudnego szkła lub pustej butelki wina zawsze pytaj, czy gość życzy sobie następny kieliszek lub następną butelkę.
- Przy podawaniu dań głównych zawsze sprawdzaj, czy goście życzą sobie następny kieliszek lub następną butelkę wina.
- Do deserów i serów polecaj wino deserowe albo porto
- Mów o winie w sposób zachęcający; używaj słów: „pyszne”, „smaczne”, „aromatyczne”, „rześkie”, „łagodne”, „eleganckie”, „gładkie”, „o intensywnym smaku”.
Więcej informacji o tym jak sprzedawać znajdziecie w „Gościnności”, która dostępna jest w wersji papierowej oraz jako e-book.
Zachęcamy również do obejrzenia video z pierwszego webinaru poświęconego sprzedaży wina. W trakcie degustowaliśmy wina:
Więcej o tym jak zarabiać więcej na winie i nie tylko znajdziesz w naszej książce “Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”